آیا الگوریتم Helpful Content Update محتوای شما را جریمه میکند؟

الگوریتم Helpful Content و تاثیر آن بر سئو مدیر وب

به این ترتیب به تجربه کاربری اهمیتی نداده و فقط روی کسب رتبه تمرکز داشتند؛ آپدیت Helpful Content با هدف‌ قراردادن این محتواها در اواخر سپتامبر ۲۰۲۲ منتشر شد. طبق این الگوریتم، محتواهایی که کاربرپسند نیستند و فقط با هدف کسب رتبه نوشته شده‌اند، با جریمه گوگل مواجه می‌شوند و برعکس، محتواهای باکیفیت به رتبه‌های بالاتر دست پیدا می‌کنند. به روز رسانی الگوریتم محتوای مفید گوگل یک سیگنال رتبه بندی است که به طور خاص محتواهایی را هدف قرار می دهد که به نظر می رسد با هدف کسب رتبه در موتورهای جستجو تولید شده اند نه برای پاسخگویی به کاربران. به گفته گوگل هدف این به روز رسانی الگوریتم کمک به جستجوگران برای یافتن محتوای با کیفیت بالا است. با بررسی الگوریتم های گوگل، به‌سادگی می‌توان فهمید که یکی از خطوط قرمز اصلی گوگل، وب سایت‌های اسپم (Spam) است.

Helpful Content در درجه اول میخواد محتوایی رو که مفید هستند با توجه به یه سری سیگنال ها تشخیص بده. از ابتدای آغاز قرن ۲۱ بود که استفاده از موبایل‌های هوشمند، کم‌کم بیشتر شد. اما مسئله این بود که وب‌سایت‌هایی که تا آن زمان طراحی شده بود، برای نمایش داده شدن در موبایل بهینه نبودند. در واقع تا آن زمان هنوز چیزی به اسم طراحی کنش‌گرا (Responsive) در توسعه‌ی وب، آنچنان وجود نداشت. گوگل هم نسبت به این ماجرا عکس‌العمل نشان داده و تلاش کرد تا وب‌سایت‌ها را مجبور کند تا به‌صورت Responsive طراحی شوند. اما یادتون باشه، هوش مصنوعی زمانی براتون دردسر درست میکنه که سعی کنید گوگل رو با متون بی کیفیت دور بزنید.

با اعمال این الگوریتم کاربران می‌توانند در زمان کوتاه‌تری مفید‌ترین وبهترین پاسخ را برای پرسش‌های خود در گوگل به دست آورند. همانطور که می‌دانید گوگل به طور مداوم الگوریتم‌های خود تغییر داده و به روز رسانی می‌کند تا بتواند بهترین محتواها را انتخاب کرده و آن را به کاربران نمایش دهد. این الگوریتم به تازگی توسط گوگل معرفی شده و هدف آن حذف محتواهای غیر مفید است. اگر شما نیز در دنیای سئو و تولید محتوا فعال هستید، خواندن این مطلب برای شما بسیار مفید خواهد بود. این به‌روزرسانی، سیگنال جدیدی را معرفی می‌کند که در میان بسیاری از سیگنال‌های دیگر برای رتبه‌بندی صفحات وب توسط گوگل در نظر گرفته می‌شود.

با رعایت این اصول و تولید محتوای باکیفیت، وب‌سایت‌ها می‌توانند به بهبود سئو و جذب ترافیک بیشتر کمک کنند. سوال بسیاری از افراد، این است که الگوریتم تازه، چگونه کار می‌کند؟ این الگوریتم، توسط یک طبقه‌بندی‌کننده یا Classifier خودکاری اعمال می‌شود که خود از یادگیری ماشینی یا MachineLearning برای بررسی سایت‌ها و محتواهای آن‌ها استفاده می‌کند. عملکرد این الگوریتم قطعا با گذشت زمان و ارتقاء یادگیری ماشینی گوگل و تلاش مهندسین آن که به‌طور مرتب الگوریتم‌ها را به‌روزرسانی می‌کنند، بهبود خواهد یافت. قبل از اینکه پاسخ بدیم که آیا گوگل محتوای هوش مصنوعی رو جریمه میکنه یا خیر، بریم به طور خلاصه یکی از جدیدترین به‌روزرسانی‌های الگوریتم گوگل رو بررسی کنیم؛ یعنی به‌روزرسانی محتوای مفید. این آپدیت به نوعی دنباله آپدیت Helpful Content بود و باعث میشد محتوای اسپم نیز از نتایج سرچ گوگل حذف شوند.

این نوع مطالب عبارتند از مطالب آموزشی آنلاین، محتوای هنری و سرگرمی، محتوای مربوط به خرید آنلاین (محصولات، نظرات و …). یکی از مهم‌ترین عواملی که باید در نگارش محتوا در نظر داشته باشید، ارائه اطلاعات صحیح به کاربران است. بنابراین محتوایی بنویسید که از صحت منابع آن اطمینان کافی دارید و از نشر اکاذیب و اخبار دروغ صرفا برای کلیک بیشتر خودداری کنید. نکته دیگر آن که این الگوریتم نیز مانند دیگر الگوریتم‌های گوگل به طور خودکار و برپایه هوش مصنوعی عمل می‌کند. در نتیجه این الگوریتم تازه نفس با بررسی سایت‌های بیشتر هوشمندتر شده و توانایی رصد، شناسایی و تحلیل محتوا را ارتقا خواهد داد. در حال حاضر این الگوریتم تنها برای سایت‌های انگلیسی زبان فعال بوده و به زودی برای سایت‌ها با زبان‌های دیگر فعال می‌شود.

هدف اصلی الگوریتم ونیز که در سال ۲۰۱۲ معرفی شد، ارائه‌ی مرتبط‌ترین و بهترین نتیجه‌ها بر اساس نتایج جستجوی محلی (Local) کاربران بود. تا قبل از این الگوریتم، گوگل نتایج جستجو را عمدتاً بر اساس کلمات کلیدی و محتوای صفحات رتبه‌بندی می‌کرد و توجه چندانی به موقعیت جغرافیایی کاربر نداشت. برای تولیدکنندگان محتوا و متخصصان سئو، الگوریتم محتوای مفید بر اهمیت تمرکز بر نیازها و علایق کاربر تأکید می‌کند. این الگوریتم، تغییر رویه‌ای را از انباشته کردن کلمات کلیدی و روش ‌های فریب‌آمیز لینکسازی به سمت ایجاد محتوای ارزشمند، جذاب و آموزنده تشویق می‌کند. در نهایت، هدف Helpful Content System گوگل ایجاد یک اکوسیستم وب بهتر است که در آن کاربران بتوانند اطلاعات معنادار و مرتبط با پرسش‌های جستجوی خود بیابند.

به‌این‌ترتیب، صفحات مفید شما نیز تحت تاثیر صفحات غیرمفید شما قرار خواهند گرفت. گوگل استدلال می‌کند که حذف محتواهای غیرمفید به رتبه‌بندی محتواهای مفید شما نیز کمک می‌کند. الگوریتم Helpful Content گوگل با هدف حذف محتوای غیر مفید از نتایج جستجوی برتر استفاده می شود. به این ترتیب، افرادی که با تکنیک هایی مثل تکرار بیش از حد کلمات کلیدی، محتوای ضعیفی را برای کاربران ارائه می دهند، بیشترین ضربه را از این الگوریتم می خورند. در دنیای پرشتاب امروز، جلب نظر مخاطب و موتورهای جستجو به طور همزمان کار آسانی نیست.

این از طریق یک طبقه‌بندی خودکار عمل می‌کند که از یادگیری ماشینی برای ارزیابی وب‌سایت‌ها و محتوای آنها استفاده می‌کند. عملکرد این الگوریتم بدون شک در طول زمان با پیشرفت قابلیت های یادگیری ماشین گوگل و مهندسان آن به طور مداوم الگوریتم ها را به روز می کند، بهبود خواهد یافت. اکنون سوال این است که چگونه می توان محتوایی ایجاد کرد که توسط الگوریتم helpful content تشخیص داده شود. گوگل از چنین محتوایی با عنوان People-First به معنای “اول خواننده” یاد می کند. ایلیز میگه سایت‌های شخص ثالث که بدون نظارت بر روی زیردامنه‌ها یا زیردایرکتوری ها میزبانی میشن، اغلب به جای ارائه محتوای ارزشمند، قصدشون دستکاری نتایج جستجو هستش. با این توصیه، گوگل به مردم یادآوری می کند که به تجربه کلی خواندن یک محتوا فکر کنند.

عملکرد این الگوریتم که در اوایل دهه‌ی ۲۰۰۰ معرفی شد، به این ترتیب است که وقتی گوگل صفحات جدید وب سایت‌ها را ایندکس می‌کند و یا تغییراتی در الگوریتم خود می‌دهد، ممکن است نتایج جستجو تغییر کند. کاری که گوگل انجام می‌دهد این است که با بازی کردن با رتبه‌های صفحات مختلف، داده‌های متفاوتی را از کاربران دریافت کرده و در نهایت به این نتیجه می‌رسد که کدام صفحه باید در رتبه‌های بالاتر قرار بگیرد. در این مقاله به معرفی یکی از مهم ترین و بهترین الگوریتم های گوگل به نام الگوریتم Helpful Content پرداخته شد. با مطالعه این مقاله ضمن این که با عملکرد این الگوریتم آشنا خواهید شد، می توانید روش های مهم و اصولی برای به دست آوردن رتبه خود از این الگوریتم را نیز انجام دهید. چرا که این الگوریتم طبق توضیحات ذکر شده، هدف و تمرکز خود را روی جلب رضایت کاربران و شناسایی محتواهای غیر مفید و غیر مرتبط قرار داده است.

به جای این که بر اساس مطالب و سایر محتواهای سایت های دیگر محتوا تولید کنید، سعی کنید بر اساس تجربه و شناختی که در مورد آن موضوع دارید، محتوای یونیک و دست اول بنویسید. این موضوع را هم الگوریتم Helpful Content و سایر الگوریتم های دیگر متوجه می شوند، و هم کاربران سایت آن را به خوبی درک می کنند. به گفته گوگل، این آپدیت در ابتدا فقط به طور موقت و در سطح برگه ها انجام میشد اما حالا ارزش کلی و میزان مفید بودن کلی سایت را نیز در نظر میگیرد. با وجود این کلی بودن، هر صفحه ای که محتوای بی ارزش داشته باشد، تاثیر منفی روی ارزش کلی سایت نیز خواهد داشت. فراموش نکنید که پیاده سازی استراتژی های سئو و ارائه محتوای مفید، مکمل همدیگر هستند و سیگنال های مختص خود را دارند.

محتوای مفید و غیر مفید تفاوت‌های اساسی دارند که بر روی نحوه درک مخاطب، تعامل با آن و در نهایت موفقیت کسب‌وکار تأثیرگذار است. با این کار، اطلاعات مفیدی به مخاطبان ارائه می‌دهید و آنها را به وب‌سایت خود جذب می‌کنید. این مجموعه تحت عنوان شرکت ثبت شده وب رمز کیش و قبل از آن تحت عنوان شرکت افق نمای فردا فعالیت خود را شروع کرد. ما به صورت تخصصی روی سئو سایت های وردپرسی مخصوصا سایت های حوزه زیبایی، وکالت و پزشکی فعالیت داریم. ولی کاربری که سرچ می‌کند آموزش کار با گوشی سامسونگ احتمالا این گوشی را دارد و دنبال اطلاعا بدست آوردن و یادگیری است.

الگوریتم های گوگل (Google Algorithm) به مجموعه قوانینی گفته می‌شود که این موتور جستجو برای جریمه کردن وب‌سایت‌های متخلف و همچنین نحوه‌ی امتیازدهی به وب‌سایت‌ها در نظر می‌گیرد. به همین دلیل است که اکثر این الگوریتم‌ها، تشویقی نیستند؛ بلکه اگر آن‌ها را رعایت نکنید، با کاهش رتبه‌ در گوگل مواجه می‌شوید. محتوای شما باید علاوه بر اینکه بر تخصصتان استوار شده با ارائه تجربیات دست‌اول و منحصربه‌فرد شما، اطلاعاتی واقعی و مفید ارائه کند. گوگل به‌طور ساده می‌گوید، اگر موضوعی را که نوشتن در مورد آن نیاز به تجربه دارد را تجربه نکرده‌اید، درباره‌اش ننویسید. این در حالی است که تاکنون، محتواهای بسیار زیادی توسط افراد ناآشنا به موضوع و تنها با هدف هدایت خواننده به لینک‌های قرار داده‌شده در محتوا، تولید می‌شدند.

با این توصیه، گوگل می گوید محتوا زمانی مفید است که به افراد چیزی یاد دهد یا به آنها کمک کند تا یک کار را انجام دهند. ایجاد محتوا برای موتورهای جستجو اغلب می تواند شامل نوشتن مطالب زیادی (بدون گفتن چیزی ارزشمند) باشد. هنگام نوشتن محتوا برای افراد، باید به آنها کمک کنید تا به یک سوال پاسخ دهند یا نگرانی‌هایی که باعث شده به سراغ وب سایت شما بیانند حل کنند. الگوریتم های گوگل از یک طرف سازوکار امتیازدهی به وب‌سایت‌ها را مشخص می‌کند و از طرف دیگر وب‌سایت‌هایی را که تلاش می‌کنند تا قواعد گوگل را دور بزنند، با کاهش رتبه در نتایج روبرو می‌کند. اگر از قسمت پروپاگاندایی موضوع بگذریم، کسب اطلاعات در مورد آپدیت‌ های گوگل حداقل می‌تواند از جریمه شدن‌های بی‌مورد جلوگیری کند. در این مطلب از بلاگ پارس‌پک در مورد همین موضوع صحبت کرده و اطلاعات کاملی را در مورد این الگوریتم‌ها ارائه کرده‌ایم.

تجربه الگوریتم‌های پیشین گوگل می‌گوید که حدود ۶ ماه زمان لازم است که این به‌روزرسانی پای خود را به وب فارسی نیز باز کند. بنابراین، این بازه، فرصت خوبی است که محتواهای وب‌سایت خود را مورد بازنگری قرار داده و آن‌ها را برای این آپدیت آماده کنید.خوب است بدانید که گوگل از یادگیری ماشینی برای شناسایی محتوای غیرمفید استفاده می‌کند. الگوریتم‌های رتبه‌بندی محتوا در گوگل، همواره موردتوجه متخصصین سئو و تولیدکنندگان محتوا بوده‌اند. گوگل مرتبا الگوریتم‌های خود را به‌روز می‌کند و اکنون، خبر از الگوریتم Helpful Content یا محتوای مفید داده که قرار است در آینده نزدیک، اجرایی شود. به گفته این شرکت، این به‌روزرسانی، تاثیر قابل‌توجهی بر نتایج جستجو و تجربه کاربران خواهد داشت. این الگوریتم به صورتی طراحی شده که به کاربران کمک می کند تا محتواهای کاربردی و مفید را در نتایج موتور جستجوی گوگل مشاهده کنند.

این معضل، دقیقاً همان چیزی است که الگوریتم جدید “محتوای مفید” (Helpful Content) گوگل به دنبال رفع آن است. این الگوریتم که در سال 2022 معرفی شد، انقلابی در نحوه رتبه‌بندی محتوا ایجاد کرده و تمرکز خود را به طور کامل بر ارائه بهترین تجربه ممکن برای کاربران گذاشته است. به گفته گوگل، الگوریتم محتوای مفید در حال حاضر فقط برای محتوای تولید شده به زبان انگلیسی قابل استفاده است. با این حال، مسلم است که این الگوریتم در نهایت زبان های دیگر را نیز تحت تاثیر قرار خواهد داد. تجربیات گذشته با الگوریتم‌های گوگل نشان می‌دهد که حدود شش ماه طول می‌کشد تا چنین به‌روزرسانی‌هایی به وب فارسی برسد. بنابراین، این دوره فرصت بسیار خوبی برای بررسی و آماده سازی محتوای وب سایت شما برای این به روز رسانی آینده است.

همان طور که در قسمت های پیشین هم ذکر شد، عملکرد الگوریتم Helpful Content روی شناسایی و بررسی محتواهای مختلف سایت است. بنابراین در صورتی که این الگوریتم روی یک سایت تاثیر منفی بگذارد، تاثیر آن تا ماه ها ممکن است روی صفحات مختلف سایت باقی بماند. به همین دلیل برای برطرف شدن این مشکل و رفع تاثیر منفی این الگوریتم، کافی است تا محتوای جدید و با کیفیت تولید کنید. امروزه این الگوریتم‌ها در الگوریتم اصلی قرار می‌گیرند، اما در ابتدا فیلترهایی بودند که روی سایت‌ها اعمال می‌شدند. به همین دلیل ممکن است برای الگوریتم helpful content گوگل مشابه همین اتفاق رخ دهد و پس از مدتی از "سیگنال" به یکی از الگوریتم‌های اصلی تغییر داده شود.

به گفته گوگل، اگر صفحات نامناسب خود را که برای موتورهای جستجو نوشته اید، حذف کنید تاثیر خوبی روی محتوا و مطالب مفید شما می گذارد. گوگل الگوریتم های زیادی دارد که سایت ها را بر اساس آنها بررسی کرده و رتبه آنها را در نتایج جستجو تغییر می دهد. به تازگی گوگل الگوریتمی را معرفی کرده به نام الگوریتم Helpful Content یا محتوای مفید که یکی از مهمترین آپدیت های گوگل به شمار می رود. به گفته گوگل، این آپدیت تغییرات زیادی را در رتبه بندی سایت ها و نتایج جستجوی کاربران اعمال می کند. الگوریتم رقص گوگل نیز یکی دیگر از الگوریتم‌ های گوگل است که عملکرد جالبی دارد.

شاید برایتان جالب باشد که بدانید، اغلب وبسایت هایی که با آپدیت محتوای مفید دچار افت و آسیب شدند، بعد از انتشار این آپدیت ضد اسپم گوگل نیز افت کردند! با وجود نارضایتی برخی از صاحبان وبسایت ها، گوگل اعلام کرد که نتایج به دست آمده بعد از این آپدیت حتی از چیزی که پیش بینی میکردند هم بهتر بوده است و حالا 45 درصد از محتوای غیرمفید از نتایج سرچ حذف شده اند. شرکت وب رمز در سال ۱۳۸۱ با موضوع ارائه خدمات وب و فناوری اطلاعات تاسیس شد. محتوای مفید، محتوایی است که به سوالات مخاطب پاسخ می‌دهد، نیازهای او را برطرف می‌کند و ارزش واقعی برای او ایجاد می‌کند. این محتوا به گونه‌ای طراحی شده است که برای مخاطب جذاب و مفید باشد و باعث شود او زمان بیشتری را در سایت یا وبلاگ شما سپری کند.

یکی از فاکتورهایی که می‌تواند بر الگوریتم helpful content تاثیر منفی بگذارد آن است که شما در سایت خود محتواهای مختلف راجع به موضوعات گوناگون درج کنید. سایت‌هایی با موضوع‎ های مختلف نه تنها برای کاربران جذاب و قابل اعتماد نبوده بلکه موتورهای جست و جو را نیز گیج خواهد کرد. تصور گوگل درباره سایت‌های چند موضوعی آن است که برای دریافت رتبه در یک یا چند موضوع اقدام به نشر محتوا کرده‌اند که از نظر helpful content امتیاز منفی خواهد داشت. هدف شما این است که بدانید کتاب موردنظر برای شما مناسب است یا خیر و در مورد خرید آن تصمیم‌گیری کنید. در این صورت، احتمال اینکه با جستجوی خود به نتایجی برسید که تنها نوعی گردآوری هستند بسیار زیاد است. درواقع آن‌ها مطلب جدید به شما ارائه نمی‌کنند و به‌اصطلاح، بازنویسی و Paraphrase شده‌اند.

این فاصله زمانی فرصت خوبی است تا قبل از آن که این الگوریتم به سایت‌های فارسی زبان نیز برسد، محتواهای کم ارزش و بی ارزش سایت خود را اصلاح کنید. در قدم بعدی اگر نرخ کلیک صفحه‌ای بالا ست اما محتوای آن با موضوع صفحه همخوانی ندارد، باید با تغییر محتوا صفحه را بهینه کرد. در تولید محتوای جدید حتما نکات مربوط به سئو و دیگر الگوریتم‌های رتبه‌دهی مانند الگوریتم پاندا و الگوریتم پنگوئن را در نظر داشته باشید؛ اما بیش‌ازحد مطلب را سئو نکنید. علاوه بر این، یکی از اهداف مهم الگوریتم Helpful Content این است که سایت هایی را محتوای بی کیفیت و کم ارزش دارند، جریمه کند. بنابراین می توان گفت اگر تمرکز خود را روی تولید محتوای با کیفیت و بهینه قرار داده اید، به زودی از تاثیر آن روی سایت خود بهره مند خواهید شد.

به‌جای اینکه نوشتن کل محتوا را به نرم‌افزارهای هوش مصنوعی و اسپینرهای مقالات بسپارید، از آن‌ها برای مواردی مانند چک کردن گرامر، نوشتن جملات بهتر و یا یافتن تصاویر متناسب‌تر با محتوا استفاده کنید. بااین‌حال، ایده اصلی و پیاده‌سازی آن باید حتما توسط یک انسان مطرح شده و انجام شود. حال، سوال این است که چطور محتوایی بنویسیم که توسط الگوریتم Helpful Content ، مفید تشخیص داده شود. با توجه به عوامل بسیاری، از جمله به‌روزرسانی محتوای مفید، الان میتونیم با خیال راحت به این سوال جواب بدیم. هدف ما در کلیک اول، ارائه بستری مناسب برای وب مستران عزیز است که بتوانند مجموعه ای از خدمات مربوط به دیجیتال مارکتینگ، افزایش ترافیک سایت و همچنین شبکه های اجتماعی را به سادگی دریافت کنند.

گنجاندن تصاویری که خودتان گرفته‌اید، یکی از راه‌هایی است که هم به الگوریتم helpful content و هم به مخاطبانتان نشان می‌دهد که با مطالب اصلی مواجه شده‌اند. برای آن که بتوانید توجه مثبت این الگوریتم را به خود جلب کنید، در گام اول باید توجه خوانندگان را معطوف خود کنید. برای این کار باید سعی کنید به سوال کاربران بهترین و جامع‌ترین پاسخ را بدهید. خود را جای کاربر بگذارید، تمامی سوالات احتمالی او راجع به موضوع را حدس زده و برای آن‌ها یک پاسخ صحیح و مناسب انتشار دهید. گوگل سرچ کنسول یا Google Search Console یکی از مهم ترین ابزارهای سئوی حرفه ای سایت است. شما با کمک این ابزار می توانید با گوگل ارتباط برقرار کرده و به درستی یا نادرستی عملکرد خود در مسیر بهینه سازی سایت پی ببرید.

اطلاعات شخصی شما برای پردازش سفارش شما استفاده می‌شود، و پشتیبانی از تجربه شما در این وبسایت، و برای اهداف دیگر استفاده نمی‌شود. آیا رد واضحی از نویسنده و توضیحاتی درباره آن وجود دارد به صورتی که مخاطب با خواندن آن متوجه شود دقیقا چه کسی این محتوا را نوشته است. اگر میخواهید مطمئن شوید که محتوای شما از قاعده الگوریتم e-a-t پیروی می‌کند کافیست 3 سوال «چه کسی، چگونه، و چرا» در مورد محتوای خود بپرسید. گری ایلیس اطلاعاتی رو در مورد این بروز رسانی در اختیار ما قرار داده و بیشتر در مورد مشکلاتی که این آپدیت برای مایکرو سایت ها به وجود میاره صحبت کرده. برخی از وب سایت هایِ بزرگ زیردامنه و یا حتی زیردایرکتوری سایت خودشون رو اجاره میدن. سایت هایی که در این زیردامنه یا زیردایرکتوری به وجود میان رو بهشون میگن مایکروسایت.

گوگل به سادگی توصیه می کند از نوشتن در مورد شایعات و ادعاهای بی اساس خودداری کنید. به نظر می رسه بالاخره گوگل در مقابل محتوای تولید شده توسط هوش مصنوعی تسلیم شده و دیگه از نظرش مشکلی نداره که محتوای سایتتون رو ماشین براتون بنویسه. اما عین حال، در مورد محتوای شخص ثالث میزبانی شده در وب سایت ها یا زیر دامنه ها هشدار میده. باید بدانید که گوگل در معرفی این الگوریتم از کلمه سیگنال به جای جریمه استفاده کرده و درحال حاضر جز الگوریتم‌های اصلی گوگل به شمار نمی‌رود. البته این موضوع را نیز در نظر داشته باشید که اغلب الگوریتم‌های دیگر گوگل مانند پاندا و پنگوئن نیز در ابتدا جز الگوریتم‌های اصلی نبوده و بعد از رشد کامل آن به الگوریتم‌های اصلی اضافه شده‌اند. بنابراین احتمال این تغییر برای الگوریتم helpful content نیز بسیار زیاد است.

همان طور که در پاراگراف بالاتر نیز ذکر شد، این الگوریتم به سایت های با کیفیت رتبه بالاتری داده و همچنین رتبه سایت هایی که محتوای بی کیفیت و کم ارزش دارند، نیز از نتایج موتور جستجو حذف می کند. در برخی موارد ممکن است زمانی که یک عبارت را در موتور جستجوی گوگل جستجو می کنید، سایت هایی با محتوای غیر مرتبط را مشاهده کنید. به همین منظور و برای نمایش سایت هایی با محتوای مرتبط، الگوریتم Helpful Content طراحی شده و توسعه یافته است. در واقع هدف اصلی این الگوریتم این است که محتواهایی را به کاربر نمایش دهد تا صرفا برای کاربران تولید شده، نه برای موتورهای جستجو. با افزایش رقابت برای کسب رتبه‌های برتر در نتایج جستجو، نویسندگان محتوای زیادی هستند که به جای اینکه محتوای ارزشمند برای کاربران خود تهیه کنند، به نگارش محتوا برای موتورهای جستجو روی آوردند.

در واقع با بررسی الگوریتم های قبلی گوگل می توان نتیجه گرفت که الگوریتم Helpful Content حدود 6 ماه زمان نیاز دارد، تا سایت های فارسی زبان را هم مورد بررسی قرار داده و تاثیر آن مشخص شود. حتما برای شما پیش آمده است که وقتی یک عبارت (مخصوصا به منظور دریافت اطلاعات) را جستجو می‌کنید؛ سایت‌هایی که در رتبه‌های اول هستند، ارتباط زیادی با عبارت جستجو شده ندارد. محتوای غیر مفید، محتوایی است که هیچ ارزش افزوده‌ای برای مخاطب ندارد و به سادگی از روی منابع دیگر کپی شده است. این نوع محتوا نه تنها برای مخاطب جذاب نیست، بلکه به اعتبار برند نیز آسیب می‌زند. اما قبل از هر چیز باید بدانیم محتوای مفید چیست و تفاوت آن با محتوای غیر مفید را بدانیم. به نیازها و علایق مخاطبان خود توجه کنید و محتوایی را ارائه دهید که واقعاً به آن نیاز دارند.

الگوریتم محتوای مفید، سبب می‌شود که محتواهای منحصربه‌فرد، بیش‌ازپیش در صفحه اول جستجوی شما ظاهر شوند. درنتیجه، الگوریتم پیش رو، بهبود تجربه کاربری و مفید بودن پیشنهادهای ارائه‌شده به کاربران را هدف خود قرار داده است. از این طریق، تولیدکنندگان محتوایی که دلسوزی بیشتری نسبت به کیفیت و کاربردی بودن محتوای خود دارند، تشویق می‌شوند. مواجه‌شدن با محتوایی بی‌کیفیت که رتبه بالایی در گوگل گرفته، ناامیدکننده است. گوگل می‌گوید که این محتواها تنها با هدف سئو نوشته شده‌اند و اصطلاحا کاربرپسند نیستند.

اگر قصد کسب درآمد از یوتیوب را داشته باشید احتمالا این سوال ذهنتان را درگیر کرده است که آیا میتوان با ویدیوهای کوتاه هم به درآمدزایی رسید؟ حقیقت این است که طبق آپدیت... به جای انتشار اخبار و اطلاعات تایید نشده، بر صحت و اعتبار اطلاعات تمرکز کنید. اما اگر واقعا قصد تشخیص نیت کاربر را داریم بهترین روش متد see, Think, Do, care از آویناش کائوشیک است. خوب در ظاهر ما منظور گوگل را با همین 4 مورد فهمیده‌ایم اما بعید است چون گوگل خیلی عمیق تر این موضوع را بیان کرده و در هرکدام از این 4 مورد ریز شده است پس بیایید ببینم دقیقا منظور گوگل چیست. ممنون که تا انتهای مقاله همراه من بودید در صورتی که حس میکنید مطلبی هست که گفته نشده حتما در قسمت نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

در واقع گوگل متوجه شده افراد متخصص در این حوزه محتوایی جامع و کاربری برای کاربران تولید نکرده اند. Helpful Content به‌طور هوشمندانه، محتواهای کم‌ارزش و بی‌کیفیت را که صرفاً برای فریب موتورهای جستجو نوشته شده‌اند، شناسایی می‌کند. در این صورت، کل وب‌سایت شامل جریمه خواهد شد؛ حتی اگر شامل محتوای باکیفیت نیز باشد. الگوریتم helpful content یکی از الگوریتم‌های جدید گوگل است که بر روی شناسایی محتواهای مفید و غیر مفید از دید کاربر تمرکز خواهد کرد. هدف این الگوریتم شناسایی محتواهای ارزشمند و امتیازدهی مثبت به آن‌ها و شناسایی محتواهای غیر مفید است.

اول گوگل گفت که محتوای باکیفیتی که مدنظرش هست باید توسط انسان نوشته بشه، اما بعدش این قسمت رو از سند محتوای مفید حذف کرد. برخلاف تصور عمومی، به‌روزرسانی محتوای مفید اصلا کاری به محتوای هوش مصنوعی نداره. مزایای هوش مصنوعی در تولید محتوا خیلی زیاده و تو این مقاله همش رو نمیتونم بهتون بگم. اما، خیلی از نویسندگان نگران هستند که گوگل اونها رو به دلیل استفاده از هوش مصنوعی مثل ChatGPT جریمه کنه. در صورتی که این روش نیز طبق بررسی های انجام شده نه تنها کمکی به افزایش رتبه سایت نمی کند، بلکه به این روش Keyword Stuffing نیز گفته می شود. اما با معرفی شدن الگوریتم پاندا سایت هایی که از کلمات کلیدی زیاد و افراطی استفاده می کردند، جریمه شدند.

در واقع، این الگوریتم قابلیت شناسایی سایت های متقلب را داشته و سایت هایی که با هر روشی می خواهند رتبه خود را افزایش دهند، جریمه می کند. همچنین یکی دیگر از ویژگی های الگوریتم Helpful Content این است که سایت هایی که محتوای با کیفیت نیز دارند را هم شناسایی می کند و رتبه آن ها را افزایش می دهد. محتوای عالی بسازید و از استراتژی های سئو به عنوان راهی برای افزایش محتوای مفید و مطابق با خواسته کاربر استفاده کنید. گوگل اخیراً با اعلام بروزرسانی جدید خود تحت عنوان الگوریتم Helpful Content سر و صدای زیادی به پا کرده است چون به احتمال زیاد فاکتورهایی که برای رتبه بندی در نظر می گیرد، باعث تغییر استراتژی های آینده سئو کارها خواهد شد. گوگل نمی خواهد کاربر وارد سایت شود و محتوایی را بخواند که فقط سئو شده است و نیازش را برطرف نکرده است و یا اصطلاحا کاربردی نیست.

تاثیر منفی این الگوریتم می‌تواند تا چند ماه نیز ادامه داشته باشد اما طبق بررسی‌های انجام شده اگر Classifier تشخیص دهد شما محتوای غیر مفید خود را حذف یا بازنویسی کردید، تاثیر منفی الگوریتم بر روی محتوا را از بین خواهد برد. در این مطلب به یکی از جدیدترین الگوریتم‌های گوگل یعنی الگوریتم Helpful Content پرداختیم. این الگوریتم که با هدف بهبود تجربه کاربری هنگام جستجو در گوگل منتشر شده است، محتواهایی را که تنها با هدف جذب ترافیک نوشته شده‌اند، جریمه و در عوض محتواهای منحصربه‌فرد و معتبر را تشویق کرده و به آن‌ها رتبه بهتری می‌دهد. همچنین در این مطلب به ارائه نکاتی در جهت بهینه‌سازی محتوا برای این الگوریتم اشاره کردیم و در نهایت به این موضوع پرداختیم که اگر توسط این الگوریتم جریمه شدید باید چه کارهایی انجام دهید. کافئین یکی دیگر از مهم‌ترین الگوریتم های گوگل است که در سال ۲۰۱۰ معرفی شد.

بااین‌حال در اینترنت، کم نیستند محتواهایی که بیشتر با هدف گرفتن رتبه از گوگل با تکنیک‌هایی مانند استفاده زیاد از کلمات کلیدی یا تقلید ساختار و محتوا از دیگر وب‌سایت‌های موفق، نوشته شده‌اند. موتور جستجوی گوگل همواره تمرکز خود را روی ارائه پاسخ هایی دقیق و کامل به کاربران زمان جستجو قرار داده است. در واقع همین ویژگی سبب شده که بتوان گفت گوگل یک موتور جستجوی کاربر محور است. به همین دلیل برای افزایش رضایت کاربران و همچنین ارائه پاسخ های دقیق تر به آن ها، همواره الگوریتم های جدید طراحی کرده و همچنین الگوریتم های قبلی را بروز رسانی می کند. هدف از معرفی شدن این الگوریتم ارائه محتوای جدید و منحصر به فرد به کاربران است. در ادامه این مقاله نیز به معرفی و بررسی کامل تر الگوریتم Helpful Content و مزایای آن می پردازیم.


https://seohacker.academy/product/seo-course-gray-hat-mastering/